۰۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۵
تعداد بازدید: ۱۹۰۶۸۰
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه متن توافق به سبب الزامات حقوقی که ممکن است متوجه آن شود، نیازی به تصویب یا رد در مجلس ندارد، گفت: آنچه که الزام دارد این است که دولت طبق ماده هفت قانون اقدام راهبردی، گزارش رفع تحریم‌ها را باید برای تصمیم گیری به مجلس ارائه دهد.
کد خبر: ۲۰۶۵۹

ابوالفضل عمویی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، در خصوص روند مذاکرات هسته‌ای، اظهار داشت: در مذاکرات گام‌های رو به جلویی برداشته شده است و در این مرحله شاهد بودیم دولت هم در کمیسیون امنیت ملی و هم در صحن علنی مجلس گزارشی را ارائه داد و یکی از نکاتی که مورد تاکید نمایندگان قرار گرفت بحث امنیت قانون اقدام راهبردی بود چراکه این قانون نقشه راه مجلس در مواجهه با موضوع مذاکرات هسته‌ای است.
وی ادامه داد: تا زمانی که قانون راهبردی با این هدف طراحی شده است که منافع اقتصادی ملت ایران تامین شود یعنی خروجی مذاکرات باید به گونه‌ای باشد که موانع تجارت خارجی ایران که به صورت غیر قانونی اعمال شده، رفع شود، فروش نفت ایران به شرایط طبیعی باز گردد و دسترسی ایران به منابع خود، آزاد شود و تجار ایرانی بتوانند آزادانه به بازار‌های بین المللی دسترسی داشته باشند.

عمویی در پاسخ به این سوال که مواجهه مجلس با توافق احتمالی چه خواهد بود، گفت: این توافق در چارچوب توافق برجام ۲۰۱۵ است. در مجلس دهم به این موضوع پرداخته شد و در همان مجلس متن توافق نه تصویب و نه رد شد بلکه به دولت اجازه داده شد که آن توافق با شروطی اجرایی شود. بنابراین اگر این توافق همان توافق ۲۰۱۵ هست نیازی به تصمیم مجدد ندارد، زیرا به دولت جواز اجرای داده شده است و الان هم تاکید ما این است که متن توافق به جهت تصویب یا رد نیازی نیست که به مجلس ارائه شود البته متن آن به جهت اینکه دولت تعامل خوبی با مجلس دارد، ارائه خواهد شد.

 گزارش رفع تحریم‌ها باید برای تصمیم گیری به مجلس ارائه شود /  گام‌های روبه جلویی در مذاکرات برداشته شده است

 

دولت باید گزارش دهد که چه تحریمی رفع شده و چه فرصت‌هایی برای کشور به وجود آمده است که این مسایل در کمیسیون امنیت ملی و انرژی مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد و برای ارزیابی و تصمیم گیری به صحن علنی ارائه خواهد شد


سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، بیان داشت: اما آنچه که الزام دارد این است که دولت طبق ماده هفت قانون اقدام راهبردی، گزارش رفع تحریم‌ها را باید برای تصمیم گیری به مجلس ارائه دهد؛البته گزارش رفع تحریم‌ها با متن توافق، دو مساله جدا است دولت باید گزارش دهد که چه تحریمی رفع شده و چه فرصت‌هایی برای کشور به وجود آمده است که این مسایل در کمیسیون امنیت ملی و انرژی مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد و برای ارزیابی و تصمیم گیری به صحن علنی ارائه خواهد شد؛ اما متن توافق به سبب الزامات حقوقی که ممکن است متوجه آن شود، نیازی به تصویب یا رد در مجلس ندارد.

برچسب ها: مذاکرات هسته‌ای برجام رفع تحریم قانون اقدام راهبردی مجلس ابوالفضل عمویی
ارسال نظر
آخرین اخبار